Liftend nieuw zeeland door - Reisverslag uit Franz Josef, Nieuw Zeeland van Roxanne Profijt - WaarBenJij.nu Liftend nieuw zeeland door - Reisverslag uit Franz Josef, Nieuw Zeeland van Roxanne Profijt - WaarBenJij.nu

Liftend nieuw zeeland door

Door: Roxanne en Jill

Blijf op de hoogte en volg Roxanne

26 Februari 2014 | Nieuw Zeeland, Franz Josef

Na een leuke week bij onze kiwi vriend, en veel gepraat te hebben met de 2 lifters besloten wij om ook een poging te wagen aan het liften. Onze kiwi vriend zei ook dat het heel veilig is in Nieuw Zeeland. En dat het heel normaal is om hier te gaan liften.

Onze moeders zeiden vroeger altijd ga nooit liften, sorry mam.

Om 8 uur ‘s ochtends heeft Richard ons afgezet bij de rotonde, samen met de 2 andere lifters. Zij wouden er een wedstrijdje van maken, wie het eerst een lift had en het verst zou komen. Na 20 min hadden zij als eerst een lift en zwaaide ons met een grote lach uit. Niet veel later werden wij ook mee genomen door een vrouw. We waren wel blij dat er een vrouw stopte voor de eerste keer. We hadden wat met er gepraat en ze had zelf ook veel gelift door Europa en veel gereisd. Toen zagen we ineens achter ons die andere 2 in de auto, we gingen helemaal stuk en we hadden ze dus ingehaald. Maar niet veel later hadden ze ons weer ingehaald en dit ging een tijdje door.

De 2de lift die we kregen was van een hele aardige man en die had ons afgezet bij een BP langs de snelweg. Toen stonden we bij de wc met ons bord in onze handen waar we heen moesten. We wilden net wat gaan eten en toen kwam er een vrouw naar ons toe, en ze zei ik kan jullie wel een lift geven naar Hamilton. We wisten niet echt hoe we moesten reageren omdat we een beetje overrompeld waren omdat we dit niet gewend zijn. Toen ze ons af gezet had, heeft ze ons haar telefoon nummer gegeven en ze zei dat we altijd welkom waren om bij haar te komen verblijven .

Toen zijn we aangekomen in Raglan een surfersplaatsje, we hebben daar een yoga les gedaan en wat gerent. Na 2 dagen Raglan zijn we met de bus naar Taupo gegaan een leuk plaatsje in een vulkanisch gebied. We hebben daar 5 nachten gezeten. De eerste dag zijn we naar de hotpools geweest en langs een mooie rivier gelopen. Toen kwamen een oude bekende tegen Luke die hadden we ontmoet in New castle op de camping 6 weken geleden. Die avond zijn we met hem uit geweest en 3 Engelsen.

Twee dagen later hebben we de Tongarino crossing gedaan. We werden 6.30 opgehaald voor het hostel en om 8 uur begonnen we met lopen het was best koud we hadden 5 lagen kleding aan. De crossing was 20 km en was bij een actieve vulkaan. Het was een hele mooie omgeving we moesten ook omhoog lopen en er was veel wind dat we er bijna afwaaide.

Toen we de top bereikten zagen we ineens 3 hele blauwe meren uit het niets het was heel vet om te zien. Toen we verder liepen zagen we ook de actieve vulkaan, die was in 2012 nog uitgekomen. We hebben 7 uur over de crossing gedaan.

De volgende dag zijn we gaan liften naar Wellington. Toen we stonden te wachten met ons duim omhoog kwam er een groep Chinesen langs die met ons op de foto wilden. De hele familie moest met ons op de foto ze hebben wel 5 min bij ons gestaan. We hebben op deze plek best lang moeten wachten omdat het geen goede plek was bij de snelweg. Toen we wel op de goede plek stonden werden we meteen meegenomen door een meisje van onze leeftijd. We hebben ongeveer 4 uur bij haar in de auto gezeten. Toen we gedropt werden , stopte 2 min later een busje met 2 jongens erin. Een van de jongens was een Nederlander. Na een uur zijn we met die andere jongen verder gelift naar Wellington.

In Wellington zijn we naar een museum geweest wat gratis was over de aardbevingen in Nieuw-Zeeland.

Vanaf Wellington zijn we met de ferry naar het zuidereiland gegaan, naar Nelson. Dit was een leuk stadje en zijn we 1 dag naar het strand geweest. We zijn ook een avond met een paar mensen uit het hostel uit geweest wat gezellig was.

Vanuit Nelson hebben we een tripje naar Abel Tasman Nationalpark gedaan. We hebben daar 6 uur gelopen, maar we hebben niet veel uitzicht gezien want er waren alleen maar bomen.

Vanaf Nelson hebben gelift naar Takaka, vanuit daar zijn we naar het Noordelijkste puntje van het zuidereiland geweest. Dit hebben we ook weer liftend gedaan, wat heel makkelijk was want het was maar een weg. De eerste dag kwamen we bij twee lokalen in de auto en die hebben ons een halve dag meegenomen en hebben ons weer bij het hostel afgezet. We hadden niet alles gezien van de Farewell Spit dus de volgende dag zijn we nog een keer gegaan. We hebben toen alles goed gezien en het was heel mooi en groen.

Vanaf Takaka zijn we gelift naar de westcoast en de eerste vrouw die ons meenam had haar nummer gegeven voor als we nog een keer in Nelson wouden verblijven. Daarna stonden we te wachten in de regen, we werden gelukkig niet veel later opgepikt door een vissersvrouw. En we hebben 5 uur bij haar in de auto gezeten, zij is speciaal voor ons nog omgereden naar de pancake rocks. Dat was heel mooi en toen zagen we ook ineens weer dolfijnen. Ze heeft ons afgezet voor het hostel en haar nummer gegeven, voor als we haar nodig hebben.

We hebben toen 2 nachten in Greymouth gezeten, hier konden we even bij komen van alle indrukken.

Het volgende plaatsje waar we heen wouden was Franz Josef de glacier. We waren aan het liften en toen stopte er een auto met 2 jonge jongens. We keken elkaar aan en dachten rij maar door, toen hoorden we dat ze Nederlands waren en ze zeiden jullie gaan nu mee we laten jullie hier niet staan, want Nederlanders helpen elkaar. We zijn toen ingestapt en zij wisten nog niet waar ze gingen over nachten en hebben bij ons in het hostel verbleven. S avonds zijn we met ze 4e gaan bbqen. De volgende dag zijn we naar de fox glacier gegaan. We hebben toen een uur op het ijs gelopen met spikes. Het was best leuk maar niet heel bijzonder. Toen zijn we die middag met hun meegereden naar Queenstown de party place van NZ. Die avond zijn we uitgegaan en de rest van de week ook, de jongens zijn 2 dagen gebleven omdat zij terug moesten.

Na een week veel drinken en drinking games zijn we door gelift naar Te Anau. We kwamen bij Hamisch in de auto een hele aardige man, ook hij heeft zijn e-mail adres gegeven voor als we hierna naar het zuiden gingen.
Vanaf Te Anau hebben we een tripje gedaan naar de Milford Sounds. Eerst zijn we met de bus naar de boot gegaan, en toen hebben we anderhalf uur op de boot gevaren tussen allemaal hoge bergen. Deze dag regende het wat juist goed was omdat er dan overal watervallen zijn. Overal waar je keek langs de weg waren watervallen echt heel vet.

Vanaf Te Anau hebben we de bus gepakt naar Dunedin een studentenplaatsje. We hebben hier wat rondgelopen en we hebben gevierd dat we 10 maanden van huis waren.

Ondertussen hadden we e-mail contact met Hamisch, hij zei jullie zijn meer dan welkom. We zijn met de bus naar zijn huis gegaan in Balclutha. Hij had ons opgehaald van de bus en toen kwamen we in zijn huis een dikke villa en hij had een stuk land van 4 x een voetbalveld met 300 koeien in de achtertuin. We hadden onze eigen kamer en badkamer en we werden verwend met bier en wijn en hij ging voor ons koken. We hebben veel met hem gepraat en waarom alle kiwi’s zo vriendelijk zijn. De volgende dag heeft hij ons meegenomen naar de Catlins een mooi gebied vlak bij zijn huis. We hebben ook zeeleeuwen gezien in de middag gingen we lunchen en hij trakteerde ons op een Heineken en een sandwich. Die middag zijn we met hem en zijn vriend meegereden terug richting Queenstown. Hij moest naar Wanaka voor een bruiloft we hebben hem bedankt voor de leuke dag en het laatste uurtje moesten we verder liften naar Queenstown.

Terug in Queenstown zijn we weer uit gegaan met mensen van het hostel en de volgende dag hebben we onze tattoo laten zetten. We hebben een silverfern dat is het teken van NZ met een helft maori deze tattoe heeft meerdere betekenissen. En als we oma zijn denken we altijd terug aan een geweldige tijd.

Na Queenstown wilde we naar Wanaka. We waren op internet aan het kijken voor hostels en toen belde Hamisch. Hij was ook in Wanaka en we konden een nacht in zijn andere huis verblijven. Hij heeft ons opgehaald en ons meegenomen naar de afterparty van de bruiloft. Er waren allemaal heerlijke luxe hapjes, wat we niet meer vaak eten omdat het leven van een backpacker niet altijd luxe heeft.

Na de party zijn we naar zijn huis gegaan met een ander stel wat daar ook verbleef. Die avond heeft die Thais gehaald en zijn we naar een vriendin van hem gegaan en hebben we daar met ze alle gegeten. De volgende ochtend hebben we bij zijn ouders ontbeten we hadden een heel mooi uitzicht op de lake en de bergen. Daarna heeft hij ons afgezet bij een hostel en zijn we nog 2 nachten in Wanaka verbleven.

Vandaag zijn we terug gelift naar de Franz Josef en morgen gaan we naar Hokitika een leuk plaatsje.

Na Hokitika gaan we terug naar Nelson en kunnen we bij die vrouw verblijven die ons mee had genomen van Takaka.

Het liften bevalt ons goed omdat je op die manier veel kiwi’s ontmoet en ze je allemaal wat te vertellen hebben over NZ. De kiwi’s zijn heel vriendelijk en behulpzaam, we kunnen het soms niet geloven en heel stiekem wilden we dat de hele wereld zo was.

We hebben nog 3 weken in NZ daarna nog een stop in Australië en Vietnam.

• 26 Februari 2014 - 15:26

Mario:

Wat een verhaal weer en zoveel lieve mensen. Ja dat zou overal moeten zijn. Leuk jullie tattoo samen. Nu mag ik zeker ook op je arm he rox haha. Nou geniet nog van de laaste tripjes en zien we jullie snel weer thuis. Xxx mario.

• 27 Februari 2014 - 08:07

Manon :

Wat fijn al die lieve mensen die helpen!
    En wat een ervaring.. Leuk!

• 02 Maart 2014 - 13:50

Opa Kroon:

Lieve schatten, wat maken jullie veel mee, ëën en al avontuur ik heb de foto,s ontvangen en daar
    op zie je ook wat een prachtig land Nieuw Zeeland is.
    En ook de mensen ,althans die jullie tot nog toe getroffen hebben.
    nu schatjes nog 48 dagen en dan sluit ik jullie weer in mijn armen, voor mij is dit fijn voor jullie niet
    want dan is het feest voorbij en begint het harde leven weer.
    Geniet nog verder van de resterende tijd, want het feest is nog niet over.
    Hele lieve groeten van opa en een dikke pakkerd voor jullie beiden.daaaaaaaaaaaaaaaag.